فردای لرستان
پایگاه اطلاع رسانی فردای لرستان
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٩

تخت جمشید سال 1315
تخت جمشید سال 1315

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٩

مقبره کوروش کبیر در سال 1320

مقبره کوروش کبیر در سال 1335
مقبره کوروش کبیر در سال 1335

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٩

سر پل تجریش 1300
سر پل تجریش، سال 1300

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۸
مدیر رادیو بروجرد ومسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد دهه فجر شهرستان بروجرد گفت: انقلاب اسلامی در طول حیات خود دستاوردهای زیادی را برای کشور داشته است که باید در دهه فجر به اطلاع نسل جوان برسد.
دکتر "جعفر حیدری " روز یکشنبه در کمیته اطلاع رسانی ستاد دهه فجر شهرستان بروجرد افزود:یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مردمی بودن و خدمت رسانی به مردم است که دراین زمینه باید با اطلاع رسانی شفاف مردم را به آینده امیدوار ساخت.
وی تصریح کرد: خدماتی که انقلاب برای حیات مجدد اسلام ، ولایت فقیه و حذف دیکتاتوری صورت داد نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وی همچنین گفت: برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی باید نوآورانه ، خلاقانه و مردمی باشد و نقش جوانان در این برنامه ها نسبت به سالهای گذشته فعال تر شود.
به گفته وی جایگاه انتقال پیام و دستاوردهای نظام بر عهده کمیته اطلاع رسانی ستاد دهه فجر است که دراین زمینه باید مدیران شهرستان با این کمیته همکاری لازم را داشته باشند.
در این جلسه رییس خبرگزاری شهرستان بروجرد ضعف اطلاع رسانی در دستگاههای اجرایی را یادآور شد و گفت:بدلیل نبود روابط عمومی فعال در برخی از ادارات شهرستان خدمات نظام انگونه که انتظار می رود به اطلاع مردم نرسیده است.
"صفدر علیدوستی " با تاکید براینکه اطلاع از خدمات نظام حق طبیعی مردم است افزود: ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا مدیران دستگاههای اجرایی عملکرد خود را به اطلاع مردم برسانند.
دراین جلسه همچنین آقایان باغدار و ترک زبان به نمایندگی از طرف روزنامه های کثیرالانتشار و هفته نامه های محلی خواستار همکاری بیشتر مدیران در انعکاس خدمات نظام در دهه مبارک فجر شدند.
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۸
معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از موافقت با ایجاد سه رشته جدید در این دانشگاه خبر داد.
" محمدرضا مهرابی" روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا این رشته ها را کارشناسی ناپیوسته مامایی، کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی و کارشناسی ارشد کامپیوتر اعلام کرد.
وی گفت: علاقمندان می توانند از مهر ماه سال آینده در این رشته ها ثبت نام نمایند.
وی ادامه داد: با شروع فعالیت این رشته ها مجموع رشته های این واحد به 95رشته رسیده است.
براساس آمار موجود دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد هم اکنون دارای بیش از 12 هزار دانشجو است.
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۸
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٤

   به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، "رنه پروال "، رئیس جمهور هائیتی، آثار و خسارات ناشی از زلزله را "غیرقابل‌تصور " توصیف کرد و شمار کشته‌شدگان را هزاران نفر دانست.
رئیس جمهور هائیتی با اشاره به تصاویر و صحنه‌های موجود از آسیب‌دیدگان زلزله کشورش عمق فاجعه را "تصورناپذیر " توصیف کرد.
پروال از مردم هائیتی خواست برای رهایی از وضعیت ناشی از زلزله دعا کنند.
نماینده هائیتی در سازمان ملل متحد نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی برای مردم کشورش را خواستار شد.
همچنین "بان کی مون "، دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به تخریب زیرساخت‌های هائیتی در اثر زلزله و کمبود آب و غذا برای مردم زلزله‌زده همچنین نیاز فوری به دارو از کشورهای جهان خواست به مردم هائیتی امدادرسانی کنند.
"باراک اوباما "، رئیس جمهور آمریکا، نیز طی سخنرانی خود درباره زلزله‌زدگان هائیتی، صحنه‌های زلزله این کشور را "ورای تصور " و "غیرقابل‌درک " توصیف کرد.
هزاران نفر در اثر زلزله هائیتی جان خود را از دست دادندزلزله

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۱
"مال کنون" عنوان انیمیشن ده دقیقه ای جدیدی است که به سفارش صبا و کارگردانی سعید پنجی تولید گردیده است.در این فیلم کوتاه نگاه تازه ای به کوچ شده که ...
"مال کنون" عنوان انیمیشن ده دقیقه ای جدیدی است که به سفارش صبا و کارگردانی سعید پنجی تولید گردیده است.
به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنا نیوز) به نقل از روابط عمومی مرکز صبا، "مال کنون" که به معنی کوچ است با تلفیق تکنیک دو و سه بعدی کامپیوتری، قصه ای جهانی به شکلی بومی روایت شده است.
به گفته کارگردان، موسیقی این انیمیشن از ملودی های معروف لری است که مجدداً ساخته و هماهنگ با موضوع انیمیشن نواخته شده است. آهنگساز این انیمیشن محمدرضا پیرجانی و خواننده حامد معصوم می باشد.
در این فیلم کوتاه نگاه تازه ای به کوچ شده که درک موضوع را برای مخاطبان کودک و نوجوان آسانتر خواهد کرد.
عوامل اصلی تولید عبارت از طراح: حمیدرضا گودرزی، متحرک سازی: حدیث عرفان، حدیث لطیفی، مریم حجتی و مریم گودرزی، تبدیلات دیجیتال: بهزاد پورابراهیم و نویسنده: سعید پنجی هستند.
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۱

 

ادامه تصاویر


ادامه مطلب ...
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۱

در حالیکه اعضای شورای شهر خرم آباد در طول یکسال گذشته هنوز موفق به انتخاب “یک شهردار” برای شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان نشده اند جدال بین اعضای این شورا هر روز با شدت بیشتری ادامه دارد. این در حالی است که در پی بی نتیجه ماندن این نبرد بی هدف در هفته گذشته چهار عضو شورای شهر از حضور در جلسات شورا استعفا دادند و تاکید کردند که دیگر در هیچ کدام از جلسات شورا شرکت نمی کنند 


ادامه مطلب ...
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢۱

در حالیکه اعضای شورای شهر خرم آباد در طول یکسال گذشته هنوز موفق به انتخاب “یک شهردار” برای شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان نشده اند جدال بین اعضای این شورا هر روز با شدت بیشتری ادامه دارد. این در حالی است که در پی بی نتیجه ماندن این نبرد بی هدف در هفته گذشته چهار عضو شورای شهر از حضور در جلسات شورا استعفا دادند و تاکید کردند که دیگر در هیچ کدام از جلسات شورا شرکت نمی کنند 


ادامه مطلب ...
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٠
مردم مصر به نزاع برخاسته و هر دسته‌ای می‌خواستند تا جنازه آن حضرت را در محله خود دفن کنند و از برکت آن پیکر مطهر بهره‌مند گردند و سرانجام مصلحت دیدند جنازه را در رود نیل دفن کنند تا آب نیل از روی آن بگذرد و به همه شهر برسد تا مردم در این بهره یکسان باشند و برکت آن جنازه بطور مساوی به همه مردم برسد.
 

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از قدسنا، درمورد محل دفن حضرت یوسف(ع) شیخ طبرسی(ره) در تفسیر خود نقل کرده: چون حضرت یوسف از دنیا رفت، او را در تابوتی از سنگ مرمر نهاده و میان رود نیل دفن کردند و علتش این بود که چون آن حضرت از دنیا رفت، مردم مصر به نزاع برخاسته و هر دسته‌ای می‌خواستند تا جنازه آن حضرت را در محله خود دفن کنند و از برکت آن پیکر مطهر بهره‌مند گردند و سرانجام مصلحت دیدند جنازه را در رود نیل دفن کنند تا آب نیل از روی آن بگذرد و به همه شهر برسد تا مردم در این بهره یکسان باشند و برکت آن جنازه بطور مساوی به همه مردم برسد، و این قبر تا زمان حضرت موسی(ع) هم چنان در رود نیل بود تا وقتی که آن حضرت بیامد و او را از نیل بیرون آورد و به فلسطین برد.  این تصاویر نمایی از آرامگاه حضرت یوسف (ع) در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن را نشان می‌دهد


 http://www.shia-online.ir/article.asp?id=9279
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٢٠

   آزبست اصطلاحی است که به 6 ماده معدنی موجود طبیعت اطلاق می شود که به همان روشی که دیگر کانیها مثل آهن و مس  استخراج می شوند به دست می آید .این ماده (آزبست ) قابل تقسیم به میلیونها تار می باشد که کریسو تایل ( آزبست سفید ) بیش از 95 درصد معدنی  رابه  خود اختصاص  داده است .

     کرو سیدولیت ( آزبست آبی) دارای قویترین الیاف بوده ودرمقابل اسیدها مقاوم می باشد.آموسیت (آزبست قهوه ای)در مقابل گرما و حرارت بسیار مقاوم است . آزبست بصورت طبیعی در تمام دنیا یافت می شود .بنابراین ذرات آزبست عملا در هوا ,آب و طبیعی که انسان تغذیه می کند وجود دارد. معادن اصلی آزبست در 3 منطقه کانادا _ آفریقای جنوبی – روسیه وقسمتی از ایران (نهبندان ) وجود دارد .این معادن در میلیونها سال پیش زمانی که قشر زمین درحال شکل گیری بوده به وجود آمده است . ممکن است مردم ندانند آزبست چیست ولی اکثرا بهترین خواص آزبست را که شامل مقاومت دربرابر آتش و گرماکه موجب از بین رفتن اکثر مواد می شود . و نیز مقاومت در مقابل ضربه به و خوردگی را می شناسند. تقریبا 75تا 80 درصد کاربرد آزبست سمنت مورد استفاده و ما بقی درصنعت نساجی- اتومبیل سازی – صنایع پتروشیمی  - داروسازی و تغذیه و... قرار می گیرد .  ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۱٤
 
 

 به نقل از روزنامه اعتماد:احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات با انتقاد از حرمت شکنی روز تاسوعا در حسینیه جماران به شرح وقایع پرداخت.

به گزارش کلمه احمد مسجدجامعی در یادداشتی چنین نوشت؛ هنوز زمان زیادی به شروع مراسم مانده بود که حسینیه شماره یک جماران پر شد. گروهی با چند اتوبوس آمدند و پیش از شروع مراسم حسینیه را پر کردند. دوستان نگران شده بودند؛ نگران اتفاق هایی که حرمت شب عاشورای اباعبدالله الحسین علیه السلام را بشکند و حرمت حسینیه یی که از جای جای آن بوی امام (ره) به مشام می آمد، خدشه دار شود.

مردم زیادی هم در درون و بیرون حسینیه منتظر شروع مراسم بودند. برخی پیشنهاد می دادند مراسم را لغو کنید، اما امکان پذیر نبود چراکه شرایط دشواری پیش می آمد. به علاوه قرار نبود کاری جز عزاداری برای سالار شهیدان کربلا، امام حسین(ع) انجام شود و بـــــعید می دانستیم که عزاداری برای امام حسین بن علی(ع) که مظهر وحدت و هویت ملی و انقلابی ماست، واکنشی منفی برانگیزد.

برگزار کنندگان تمام تلاش خود را کرده بودند تا مراسم عزاداری به دور از حوادث جاری انجام شود و مردم نیز انصافاً نهایت همکاری را داشتند. از وقتی تصمیم گرفته شد مراسم در این حسینیه برگزار شود، نظر دوستان و همراهان بر این قرار گرفت که برنامه ریزی به گونه یی باشد که مجلس متناسب با شأن حسینیه و بیت گرامی مرحوم امام (ره) باشد و نهایت تلاش به عمل آمد تا کاری متفاوت و سنگین ارائه کنیم. یکی از برنامه هایی که تدارک دیده بودیم و متاسفانه از آن محروم ماندیم،

گزارش بخشی از فیلمی بود که آقای منوچهر محمدی آن را تهیه کرده بود و سال گذشته در چنین روزهایی در کربلا فیلمبرداری شده و به احتمال فراوان تنها فیلمی است که گزارش مستقیمی از مراسم بین الحرمین را در ظهر روز عاشورا (طویریج) نمایش می دهد. این فیلم را مرحوم رسول ملاقلی پور می خواست شروع کند ولی به خاطر فوت ایشان ناتمام ماند و آقای مجتبی راعی آن را ساخت. چند شب قبل از مراسم به آقای سیدحسام الدین سراج پیشنهاد دادیم زیارت عاشورا را ایشان بخوانند تا کاری متفاوت باشد، اما او پس از اندکی تامل پاسخ داد این کار آمادگی بیشتری می طلبد و با این فرصت کوتاه در خود این آمادگی را سراغ ندارد و قرار شد به سنت و رسم هرساله قطعه یی مناسب حال و هوای عاشورا و مجلس بخواند.

زمان مراسم فرا رسید و نوه های امام نیز حضور داشتند؛ آقازاده هایی که نمی خواهند مثل برخی آقازاده ها باشند. در ایشان نمونه کاملی از تواضع و مردمداری را می توان به راحتی سراغ گرفت. نماز جماعت به امامت حجت الاسلام سیدیاسر خمینی اقامه شد و ایشان با همان افتادگی و فروتنی به رغم همه فراز و فرودها تا پایان مجلس در کنار مردم ماندند. در چنین شرایطی قرعه صحبت به نام اینجانب افتاد تا هم قدری فضای مجلس آماده شود و هم زمینه یی برای اجرای برنامه های بعدی میسر شود. پس از سخنان من، آقای خاتمی در جایگاه قرار گرفت و به ابراز احساسات مردم که کاملاً متناسب با شرایط شب عاشورا و حسینیه جماران بود، با سلام بر حضرت سیدالشهدا(ع) پاسخ داد.

ایشان همان طور که انتظار می رفت سخنان شان را یکسره درباره کربلا و فلسفه قیام سیدالشهدا متمرکز کردند و در مطلع کلام خود شعری از حافظ خواندند. آقای خاتمی بنا به سنت هرساله یی که از ایشان سراغ داشتیم، دوست دارند در ایام محرم شخصـــــاً روضه خوان وقایع کربلا باشند هر چند در این زمینه تجربه زیادی ندارند و یکی دو بار این موضوع را در مراسم قبل بیان کرده اند و همین انکسار جلوه یی دیگر به نوای گرم ایشان می دهد. قرارمان این بود که در پایان مجلس در ساعت 30/8 از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود امجد که به رغم دارا بودن وجاهت حوزوی و علمی به ذکر مصیبت برای حضرت اباعبدالله مباهـــــات می ورزند، بهره گیریم اما متاسفانه تحرکات آقایان نگذاشت عزاداران از ثواب روضه این مجلس بیشتر بهره مند گردند.

پایان بخش برنامه های آن شب زیارت وارث بود که طبق معمول باید با صدای گرم قاری گرانقدر قرآن کریم آقای سیدعباس میرداماد در حالت ایستاده و رو به قبله خوانده می شد که از آن هم محروم مان کردند. من به یاد نداشتم که در مجلس عزاداری حضرت امام حسین(ع) چنین حرکت هایی از کسی سر بزند که متاسفانه سر زد. هجوم بردن به حسینیه یی که هنوز اگر اهل شنیدن باشی، صدای امام(ره) از گوشه گوشه اش به گوش می رسد و قطع مرثیه خوانی به سیدی جلیل القدر در شب عاشورا و نیز شکستن در و شیشه های حسینیه جماران و نادیده گرفتن حرمت حسینیه و بیت مرحوم امام باورکردنی نبود. این اتفاق در حالی رخ داد که مسوولان بیت امام(ره) تمام تلاش خود را برای رعایت همه شئونات این مراسم و ایام به کار بستند و همراهی مردم عزادار را نیز کاملاً با خود داشتند،

اما متاسفانه عده یی نه حرمت این روزها را نگه داشتند، نه حرمت امام حسین(ع) و نه حرمت مرحوم امام و بیت و حسینیه ایشان و نه حرمت مردم عزادار را. ما در حسینیه بودیم و درست نبود که در آن فضای آشوبزده زودتر از بقیه مجلس را ترک کنیم. نگران کسانی هم بودیم که می دانستیم تا پشت در آمده اند اما نتوانسته اند درون حسینیه بیایند، نگران بودیم به آنان نیز بی احترامی شود و نگرانی مان بیراه نبود.

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۱۳
امام فرموده بودند پس از من به احتمال قوی برای انتقام‌جویی از من به بعض نزدیکان و دوستانم تهمت‌هایی بزنند و به صورت دفاع از من، انتقام مرا از آنها بگیرند
پارلمان‌نیوز: در پی جسارت‌های چند روزه اخیر به سالار شهیدان و امام راحل، فراکسیون خط امام(ره)مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از سکوت مسئولان، رسانه ملی و دلسوزان جریان اصولگرا در این رابطه، تاکید کردند که دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی درخصوص گروههای سازمان‌یافته که بعضا مورد حمایت غیررسمی بوده و در اقدامات غیرقانونی خود از مصونیت قابل توجهی برخوردار هستند برخورد جدی به عمل آوردند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

نهضت حسینی در طول تاریخ اسلام و تشیع همواره الهام‌بخش امت اسلامی برای مبارزه با ظلم و تامین‌کننده عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران بوده است و انقلاب اسلامی ملت ایران به جد وامدار آموزه‌های محرم و عاشورا می باشد. ولی عاشورای امسال در فضای پرتنش سیاسی کشور حال و هوای دیگری یافت و پس از حرکت های مشکوکی که در آستانه این ماه پیروزی خون بر شمشیر در اهانت به امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی صورت گرفت (که علیرغم امکانات وسیع دستگاه‌های امنیتی و اعلام مقامات قضایی درخصوص دستگیری عوامل آن متاسفانه هیچگاه به مردم معرفی نشدند) و متعاقبا شاهد حمله تعدادی افراد سازمان‌یافته به حسینیه جماران در شب عاشورا و حین برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان بودیم که هم به امام حسین (ع) و هم به امام خمینی (ره) جسارت شد و در مقابل این جسارت و هتک حرمت به مقدسات مردم و امام، متاسفانه شاهد هیچگونه عکس العملی از سوی مسئولان و رسانه ملی و دلسوزان جریان اصولگرا نبودیم.

بی تفاوتی و سکوت در مقابل این قانون‌شکنی‌ها و عدم امکان ابراز نظر به اقشاری که ضمن پایبندی به ارزشهای اسلام و انقلاب انتقاداتی به وضع موجود داشتند، زمینه‌ساز حوادث تلخی شد که عده‌ای معدود با سوء‌ استفاده از التهابات سیاسی در روز عاشورا دست به حرکتهای ساختارشکنانه بزنند و با مداخله گروهها و افراد غیرمسئول تعدادی از هموطنان بیگناه کشته و مجروح گردیدند.

فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی ضمن اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و ابراز تاسف از قانون‌شکنی‌هایی که از یک‌سو به نام طرفداری از اسلام، امام حسین (ع) و امام خمینی و از سوی دیگر جمعی ساختارشکن صورت گرفته و می‌گیرد بر ضرورت ریشه یابی دقیق و غیرجانبدارانه این حوادث در جهت تامین منافع ملی و وحدت جامعه تاکید می‌نمالید. در این راستا:

1.لازم است رسانه ملی که متاسفانه در چندماه گذشته عملکردی قابل انتقاد و برخلاف مصالح ملی و معیارهای عدالت و بی‌طرفی نشان داده است، ضمن گزارش صادقانه همه ابعاد حوادث اخیر، از فضاسازی یکسویه و متناسب با خواست و اراده عناصر افراطی اجتناب نموده و فضای لازم را برای طرح نظرات و دیدگاههای مختلف فراهم نماید.

2. از دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی انتظار دارد درخصوص گروههای سازمان یافته که بعضا مورد حمایت غیررسمی بوده و در اقدامات غیرقانونی خود از مصونیت قابل توجهی برخوردار هستند و در زمینه‌سازی حوادث اخیر نقش غیرقابل انکاری داشته اند برخورد جدی به عمل آورده و ماهیت آنها را برای مردم روشن نمایند.

3. به مسئولان امنیتی و قضایی کشور هشدار می‌دهیم از هرگونه جهت‌گیری یک جانبه و افراطی در برخورد با رقبای سیاسی و منتقدان دولت و دستگیری گسترده دلسوزان نظام و انقلاب به بهانه‌های مختلف اجتناب نموده و به این نکته تلخ در گفتار حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ 23/8/1361 ”27 محرم‌الحرام 1403“ به عنوان یک هشدار جدی توجه نمایند که فرمودند:”احتمال قوی می‌دهم که پس از من برای انتقام‌جویی از من به بعض نزدیکان و دوستانم تهمت‌ها که من آنرا ناروا می‌دانم بزنند و به آتشی که باید مرا بسوزانند آنان را بسوزانند و احیانا به صورت دفاع از من انتقام مرا از آنها بگیرند.“
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۱٢

راهکارهای پنجگانه موسوی برای عبور از بحران

ما نه آمریکایی هستیم و نه انگلیسی و نه امید یاری آنها را داریم.بیزار از کسانی هستیم که بر عرف و اعتقادات دینی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند.حرمت شکنی عاشورا مورد تایید ما نیست، اما بدترین نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بیگناه و عزادار در عاشورا و ماههای حرام می دانیم

 

سایت خبری آینده نیوز:مهندس میرحسین موسوی در اطلاعیه ضمن انتقاد شدید از صداوسیما و سخنران تجمع چهارشنبه تهران، راهکارهای پنجگانه ای را برای حل بحران ارائه کرد.

در بیانیه موسوی که با عبارت "السلام علیک یا ابا عبدالله. انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و وال لمن والاکم و عاد لمن عاداکم. فیالیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما" آغاز شده، آمده است:

همواره به اینجانب و دوستان گفته می‌شد که اگر شما اطلاعیه ندهید مردم به خیابانها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت وآرامش به کشور برخواهد گشت...برای مراسم عاشورای حسینی علیرغم درخواستهای فراوان، نه جناب حجت الاسلام و المسلمین کروبی اطلاعیه دادند و نه حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اطلاعیه صادر کردند و نه بنده و دوستانم.

وی تاکید کرده است: بنده به صراحت و روشنی می‌گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد.

وی با انتقاد شدید از سخنرانی روز چهارشنبه افزوده است: آنچه به بنده به عنوان یک فرد کوچک این جامعه مربوط می شود استقبال از هر هجمه‌ای در راه اسلام و کشور عزیزمان است..بنده ابایی ندارم که یکی از شهدایی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دینی و ملی خود تقدیم کردند و خون من رنگین تر از آن شهدا نیست. 

...من لازم می‌دانم قبل از آنکه راه حل خودم را برای خروج از بحران مطرح سازم، برهویت اسلامی و ملی و مخالف سلطه بیگانگان و وفادار به قانون اساسی ما و جنبش سبز تاکید نمایم. ما پیروان اباعبدالله حسین علیه السلام هستیم. ما شیفتگان حریتی هستیم که منادیش آن امام مظلوم بود . ما پیرو کسی هستیم که در قلمرو وسیع اسلامی ربودن خلخالی از پای یک زن را برنمی‌تابید. ما معتقد به تفسیر رحمانی از اسلام هستیم که انسانها را یا هم کیش هم می‌دانند و یا همسانانی در خلقت. نگاهی که بر کرامت ذاتی انسان باور دارد و برنمی تابد که ضارب او در زندان با غذایی جز شبیه غذای او نگهداری شود و یا مورد شکنجه و امثال آن قرار گیرد.

 ما نه آمریکایی هستیم و نه انگلیسی . تا حال نه کارت تبریکی برای روسای کشورهای بزرگ فرستاده ایم و نه امید یاری آنها را داریم و می دانیم با اصالت قدرت در روابط بین اللمل هر کشور به دنبال منافع ملی خود است و ما بیزار از کسانی هستیم که بر عرف و اعتقادات دینی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند . و مضحک است که بما تهمت اهانت به قرآن ، عاشورای امام حسین یا پاره کردن عکس حضرت امام قدس سره زده شود . مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تایید ما نیست، اما بدترین نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بیگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههای حرام می دانیم .

..من برآنم که راه حل مشکلات پیش آمده و بحران موجود چنین است؛ وضعیت کشور امروز چون رودخانه خروشان و عظیمی است که سیلابهای تند و حوادث گوناگون باعث طغیان و گل آلود شدن آن شده است . راه آرام کردن این رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در یک اقدام سریع و عاجل امکان پذیر نیست . اندیشیدن باین گونه راه حلها که عده ای توبه کنند و عده ای معامله کنند و بده و بستانی صورت گیرد تا این مشکل بزرگ حل شود عملا به بیراهه رفتن است .

بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هایی از آب روشن و شیرین به بستر این رودخانه می دانم که بتدریج و طی یک فرآیند تدریجی کیفیت آب و وضع رودخانه را تغییر دهد . و نیز اعتقاد دارم که هنوز دیر نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد که در صورت تدبیر و در صورت داشتن یک نگاه احترام آمیز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن این مهم را بانجام برساند . بنده تعدادی از این راه حلها را که چون نهرها و چشمه هایی از اب روشن می تواند فضای ملی را تحت تاثیر قرار دهد و اوضاع را به سمت بهبود ببرد، بیان می کنم :

۱- اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت های غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است . به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چهارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد .


۲- تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه ها تضمین کند و جلوی دخالت های سلیقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد . مجالس اولیه انقلاب می تواند به عنوان الگویی مورد توجه قرار گیرند .


۳- آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها . بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت . و نیز آگاهیم که جریانهای سیاسی منحطی با این راه حل مخالف هستند .


۴- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده جزء ضروریات روند بهبود است . ترس از آزادی مطبوعات باید از بین برود و تجربیات جهانی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد . گسترش کانال های ماهواره ای و اهمیت یافتن آنها و تاثیرگذاری قاطع این رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش های قدیمی و محدودیت صدا و سیما را می رساند . پارازیت ها و محدودیت های اینترنتی می تواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هایی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است . آیا زمان آن نرسیده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نیروهای خلاق جامعه ، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفایی خلاقیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانیم ؟


۵- برسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل ها و پایبندی به اصل ۲۷ قانون اساسی . اقدام در این زمینه که می تواند با درایت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گیرد در طول چند ماه می تواند فضایی توام با دوستی و محبت ملی را جایگزین در گیری سازمان بسیج و نیروهای امنیتی با مردم و یا درگیری مردم با مردم نماید .


به بندهای فوق پیشنهادات دیگری نیز می توان اضافه کرد . به نظر بنده حتی یک جوی کوچک زلال در این بین می تواند مغتنم باشد . ضرورتی ندارد همه بندها با هم شروع شود . مشاهده عزم در این راه بروشنی افق کمک خواهد کرد . و کلام آخر آنکه همه این پیشنهادات بدون نیاز به توافق نامه و مذاکره و داد و ستدهای سیاسی و از موضع حکمت و تدبیر و خیرخواهی می تواند اجرایی شود

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۱٠
 
 

 خبر آنلاین: قطبی با شکست مقابل تیم ملی مالی صاحب رکورد بیشترین شکست متوالی شد.قطبی رکورددار شکست های پیاپی با تیم ملی

ایران در سه بازی آخر خود به ترتیب مقابل اردن، قطر و مالی شکست خورده است، در حالی که طی دو دهه اخیر سابقه نداشته است که تیم ملی در 3 بازی متوالی با شکست زمین را ترک کند. آخرین بار در سال 1368 بود که ایران در 3 بازی متوالی مقابل کویت (صفر-1) و دو بازی دوستانه با لهستان با نتایج 1- صفر و 2- صفر شکست خورده بود. ایران در سال 1351 هم در سه بازی ملی متوالی مقابل شیلی(1-2) مجارستان(صفر-5) دانمارک(صفر-4) متحمل شکست شده بود. بازی با شیلی در جام استقلال برزیل و بازی با دانمارک و مجارستان در المپیک مونیخ بود.

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۸

آبادان در سال 1288
آبادان در سال 1288

وسایل اولیه حمل و نقل فراورده های نفتی در پالایشگاه آبادان سال 1289
وسایل اولیه حمل و نقل فراورده های نفتی در پالایشگاه آبادان سال 1289

حمل محصولات نفتی با کاروان از ایران به عراق سال 1290
حمل محصولات نفتی با کاروان از ایران به عراق سال 1290

 

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/۸

 

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک آیت الله العظمی امام خمینی مدظله العالی

پس از سلام و تحیت و تبریک به مناسبت عید سعید فطر به عرض می‎رساند: نسبت به مسائل اخیر که در نوشتجات و سخنرانیها و جرائد تعقیب می‎شود بنا بر سکوت و محول نمودن امور به خدا داشتم، ولی چون ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد سکوت مطلق را روا ندیدم و امرم دائر بود بین نامه نوشتن به حضرتعالی یا خطاب به مردم که استخاره با قرآن شریف با اول مساعدت کرد لذا ناچار شدم مصدع شوم ; و هر چند برای حضرتعالی خواندن نامه من بسیار تلخ است ولی اجازه دهید نامه کسی که حدود چهل سال افتخار شاگردی و تعقیب اهداف حضرتعالی را داشته چند دقیقه وقت شما را اشغال کند:

۱ – من از همان اول مبارزات که به رهبری حضرتعالی شروع شد صادقانه همچون سربازی فداکار انجام وظیفه می‎کردم و در همه مراحل و سختیها خود و خانواده و فرزندانم استقامت کردیم، بر کسی هم منت ندارم که پاداش دهنده اعمال خداست .

و الان نیز اهداف انقلاب و پیاده شدن اسلام اصیل با گوشت و پوست من عجین است و یک قدم هم عقب نشینی نکرده ام و از مسیر انقلاب جدا نیستم منتها به قدر شرائط و امکانات ; و اگر در ضمن صحبتها می‎گفتم : “من در کنارم ” برای رفع مسئولیت در مقابل مراجعات و توقعات و انتظارات زیادی بود که قادر بر انجام آنها نبودم، و بسا بعضی از مراجعین را ذی حق هم می‎دانستم . چطور می‎شود من مخالف نظامی باشم که چهار سال است با تدریس ولایت فقیه در حوزه به نظر خودم پایه های علمی آن را محکم کرده ام ؟!

۲ – تعیین من به عنوان قائم مقام رهبری از همان ابتدا بر خلاف نظر و میل من بود و به مجلس خبرگان هم همان اول نوشتم، و به طور کلی من شخصا به پست و مقام علاقه نداشته و ندارم مگر اینکه وظیفه شرعی ایجاب کند. در نامه حضرت امیر(ع) به استاندار آذربایجان آمده است : “ان عملک لیس لک بطعمه و لکنه فی عنقک امانه ” ( نهج البلاغه، نامه ۵) و قهرا انسان عاقل حتی المقدور از تحمل امانت و مسئولیت سنگین گریزان است مگر اینکه ناچار باشد. چنانچه هیچ وقت آرزوی مرجعیت هم نداشته ام تا اینکه حساب کنم چه اقشاری به من می‎گروند یا نمی گروند. من اگر شرعا جائز بود از اجتماع و اجتماعات به طور کلی منزوی می‎شدم .

۳ – من حتی یک دقیقه با منافقین همکاری نداشته ام . برخوردهای تند ما با آنان در زندان و پس از انقلاب بر همه روشن است . اینان علاوه بر انحراف فکری و اخلاقی و نداشتن عواطف انسانی سرمایه های انقلاب و چهره های ارزنده آن و از جمله فرزند عزیز من را از ما گرفتند، و هزاران افراد بی گناه را به شهادت رساندند، و در جنگ تحمیلی با دشمنان ما همگام و همصدا شدند. با این وضع کدام انسان عاقل و متعهدی به آنان اعتماد می‎کند و حاضر است با آنان همکاری کند؟

راستی حضرتعالی تصور می‎کنید که من یا حتی افراد بیت من منافقین و یا لیبرالها را بر مسئولین فعلی نظام که نوعا از دوستان و همکاران صمیمی من هستند مقدم می‎دانیم، و اگر به بعضی از مسئولین اعتراض شود این به معنی مقدم داشتن منافقین و لیبرالها است ؟!

۴ – کانال اطلاعاتی من نه منافقین بودند و نه لیبرالها، من علاوه بر خواندن نامه های مختلف مردم و بولتن های خبری کشور هر روز با اقشار مختلف مردم از وزرا و نمایندگان مجلس و فرماندهان ارتش و سپاه و سایر ارگانها و ائمه جمعه شهرستانها و مردم عادی کشور ملاقات داشتم، و همه آنان اشکالات و شکایات را مطرح می‎کردند و به خیال خودشان از من چاره جوئی می‎کردند، آیا اینان همه نفوذی بودند؟! من با اینکه با دکتر پیمان هم زندانی بودم حدود چهار سال است ایشان را ندیده ام و از او و کارش هیچ خبر ندارم، آقای مهندس بازرگان حدود یک سال و نیم قبل یک مرتبه به منزل من آمده و ظاهرا آقایان صباغیان و توسلی با ایشان بودند، و آقای دکتر یزدی هم دو بار یا سه بار در ظرف چندین سال به منزل من آمده، و معمولا صحبتهای آقایان مربوط به محل حزب و روزنامه شان که توقیف است و برخوردهائی که با آنان می‎شده دور می‎زده است، و مرحوم دکتر سامی با اینکه در رژیم سابق هم به من و هم به بسیاری از طلاب و مبارزین خدمات شایانی کرد پس از زمان وزارتش در بهداری من اصلا او را ندیدم تا کشته شد، فقط یک مرتبه که کتک خورده بود در محل حزبشان به وسیله نامه از من استمداد کرده بود که من نه جواب دادم و نه کاری از من ساخته بود که برایش انجام دهم .

و معمولا آقایان طالب ملاقات، پس از چند مرتبه تلفن به مسئول ملاقات و دفع الوقت من بالاخره از قبل خود من وقتی به افراد داده می‎شد، بیت من نه در اختیار منافقین بوده است و نه اینکه لیبرالها آنجا صف کشیده بودند به نحوی که جای دیگران در آنجا نباشد چنانچه در سخنرانیها گفته شد. مسئول ملاقات که قبلا آقای امیری بود و فعلا آقای متقی است از خود من سئوال می‎کرد، افراد دیگر بیت در ملاقاتها هیچ نقشی نداشتند. البته نظر من به طور کلی در ملاقاتها نسبتا وسیع است و معتقد بودم انسان باید همیشه حرفها را از موافق و مخالف بشنود تا بهتر بتواند تصمیم بگیرد.

آیا خدا راضی است بیتی که همیشه در مسیر انقلاب قدم برمی داشته و در مسائل اسلامی و انقلابی ایران و لبنان و فلسطین و هندوستان و افغانستان و آفریقا و اروپا و امثال ذلک به نفع اسلام و انقلاب فعالیت داشته و اظهار نظر می‎کرده و اهداف انقلاب و مقام معظم رهبری را تعقیب می‎کرده و فرضا گاهی هم بر حسب احساس وظیفه و از روی دلسوزی اشکالاتی را هم تذکر می‎داده است و همیشه مورد حمله ضد انقلاب بوده یکدفعه به اتهام واهی نفوذ و نفوذیها مورد بی مهری واقع شود؟!

آیا شایعات بی اساس و یا بافته های سید مهدی که معلوم نیست در چه شرائطی و با چه انگیزه هائی این مقدار رطب و یابس به هم بافته صحیح است ملاک قضاوتها واقع شود؟!

و شاید او چون از ناحیه نظام ضربه خورد می‎خواسته است انتقام بگیرد و نیروهای فعال نظام را به یکدیگر بدبین کند -چنانچه شد- آیا درست است ما به بافته های او ترتیب اثر بدهیم ؟! اصلا در آن شرائط اعترافات آدم مورد اعتماد هم شرعا منشا اثر نیست تا چه رسد به اعترافات مثل او. حالا من در شناخت او اشتباه کرده بودم و ماهیت او برای من شناخته نبود – و کم لذلک من نظیر لیس هنا محل ذکرها- آیا آقایانی که او را شناخته اند و بر تناقض گوئیهای او واقفند صحیح است با بافته های او معامله وحی منزل کنند، در صورتی که اشاعه کذب هم حکم کذب دارد مخصوصا اگر موجب بدبینی ها و دشمنی ها گردد؟! و علی فرض الصدق ما کل ما یعلم یقال، ولا کل ما یقال یکتب فی الاوراق و یبث فی الافاق .

جاداشت آقایان به آیه شریفه : “ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین ” توجه می‎کردند. به علاوه چرا نامه های او به من و به برادرش را به ما نرساندند تا موجب شناخت و آگاهی ما گردد ولی در اختیار بعضی افراد دیگر قرار گرفته بود؟ ضمنا سید مهدی یک روز هم عضو دفتر و بیت من نبود، این مطلب را همه کسانی که در قم با دفتر و بیت من سر و کار دارند می‎دانند، او فقط از طرف من مسئول نهضتها بود و مرکز جدائی داشت، و وقتی که من فهمیدم روی او حساسیت هست به او پیغام دادم به بیت من رفت و آمد نکند، البته تا قبل از مصاحبه او از او دفاع می‎کردم ولی پس از مصاحبه او طی نامه ای به حضرتعالی از او کاملا تبری جستم و از موضع گیریهای حضرتعالی نسبت به او تشکر کردم که لابد حضرتعالی اجمالا به یاد دارید و صورت آن ضمیمه است . بالاخره شخص من پس از این حوادث نفس راحتی کشیدم، و در این ماه مبارک رمضان علاوه بر انجام وظائف عبادی ماه بیش از هر ماهی دیگر به کارهای علمی اشتغال داشتم و لذت هم بردم -خدا را شکر- و پدر من هم پس از شنیدن جریان خدا را شکر کرده بود که مسئولیت از من برداشته شده است . ولی آیا صحیح بود که با بزرگ کردن بافته ها و القائات برای رهبر معظم ذهنیتی درست کنند که موجب ناراحتی شدید ایشان گردد. و جلو فعالیتهای اسلامی من هم گرفته شود، و دشمنان اسلام و انقلاب در داخل و خارج خوشحال شوند و برای توده مردم هم مساله ایجاد کنند؟! من به سهم خود فرضا از غیبت ها و اهانتها بگذرم ولی از تهمت ها و اشاعه اکاذیب هرگز نمی گذرم . و چون معتقدیم روزی به گفته ها و نوشته ها و همه حسابها رسیدگی می‎شود برای شخص خودم هیچ ناراحت نیستم .

از باب مثال عرض می‎کنم : در نامه بعضی از آقایان آمده بود که دختر من در حضور من عکس حضرتعالی را پاره کرده است . به همه مقدسات عالم این امر دروغ محض است، حالا فرض می‎کنیم این امر راست باشد آیا پخش آن به قداست حضرتعالی هم لطمه نمی زند؟!

من طلبه فرضا مقصر باشم آیا باید به اسم دفاع از مقام معظم رهبری کاری کرد که مردم به فقه و روحانیت و به همه چیز بدبین شوند؟! یا مثلا آقای سید هادی قبل از ماه رمضان در اثر بحران از قم به قصد مشهد رفت ولی بعدا ترسیده بود و به مشهد نرفته بود تا اول ماه رمضان برای روزه ها به قم آمد و به منزل من هم رفت و آمد نداشت ولی دیدیم در بولتن مجلس به مشهد رفتن او را و چند سخنرانی هم از او نوشتند و یکی از مسئولین مشهد هم تایید کرده بود، و شاید در بولتن های دیگر هم نوشته باشند، این است سنخ اخبار و شایعات !!

فی روضه الکافی (ج ۸ ص ۱۴۷) بسنده عن ابی الحسن الاول (ع) قال : قلت له : جعلت فداک الرجل من اخوانی یبلغنی عنه الشی الذی اکرهه فاساله عن ذلک فینکر ذلک و قد اخبرنی عنه قوم ثقات ؟ فقال لی : یا محمد کذب سمعک و بصرک عن اخیک، فان شهد عندک خمسون قسامه و قال لک قولا فصدقه و کذبهم، لاتذیعن علیه شیئا تشینه به و تهدم مروته فتکون من الذین قال الله فی کتابه : “ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم “، و فی اصول الکافی (ج ۲ ص ۳۵۵) بسند صحیح عن ابی عبدالله (ع) قال : قال رسول الله (ص): “لاتطلبوا عثرات المومنین فان من تتبع عثرات اخیه تتبع الله عثراته، و من تتبع الله عثراته یفضحه ولو فی جوف بیته ” الی غیر ذلک من الاخبار الوارده فی هذا المجال .

۵ – صحبتهائی که من می‎کردم یا نامه های مختلفی را که در موضوعات مختلف به حضرتعالی می‎نوشتم خدا را گواه می‎گیرم که هدفی جز خدمت به اسلام و انقلاب و موقعیت مقام رهبری و ولایت فقیه نداشتم، و النصیحه لائمه المسلمین را یکی از وظائف مهم همه مسلمین می‎دانستم . البته مدعی عدم خطا و اشتباه هم نیستم که بر حسب حدیث نبوی : “کل ابن آدم خطاء فخیر الخطائین التوابون “; ولی طبق تشخیص خودم سعی داشتم به وظیفه خود عمل کنم، و در عین حال اگر حضرتعالی جدا به من می‎فرمودید تو دیگر حق نداری صحبت کنی من هرگز تخلف نمی کردم . نامه من به حضرتعالی راجع به اعدامها مورخه ‏۶۷/۵/۹ در اثر اطلاعاتی بود که از بعضی تندرویها و تندروها در زندانها داشتم، و هدفی جز حفظ حقوق و حریم اسلام و انقلاب و مقام معظم رهبری نداشتم، نه نفوذی در کار بود و نه محرکی . پس از اطلاع از دستور اعدامها به وسیله بعضی از قضات که خودشان جدا ناراحت بودند و برای چاره جوئی به من مراجعه کرده بودند من شب تا به صبح به جای خواب به عواقب کار می‎اندیشیدم و در روز بعد با آقایان قاضی خرم آبادی و سید هادی هاشمی مشورت کردم هر دو آنان با نامه نوشتن به حضرتعالی مخالف بودند به عذر اینکه امام ناراحت می‎شود و به خیال خودشان مرا قانع کردند. ولی من پس از خواندن نماز ظهر و عصر و صرف غذا فکر کردم با وصفی که من اطلاع دارم تندرویهائی می‎شود و به حریم اسلام و مقام معظم رهبری لطمه خواهد زد، در اثر احساس وظیفه نامه را نوشتم، و چون شورایعالی قضائی را در این قبیل موضوعات مسئول می‎دانستم فتوکپی آن را هم برای شورا فرستادم، و پس از ارسال نامه ها به تهران به منزل آقای سید هادی تلفن زدم که ایشان به بیت حضرتعالی تلفن کنند که نامه را دریافت کنند و ایشان با استعجاب گفت مگر بنا نشد نامه ننویسید؟ و ضمنا من به دست خود به بعضی از قضات که به حالت اعتراض مراجعه می‎کردند و به نظر من مورد اعتماد بودند رونوشت نامه ها را دادم، حالا پس از هفت ماه به خارج سرایت کرده افراد بیت من هیچ گناهی ندارند و جوسازی علیه آنان گناه است .

نامه به آقای نخست وزیر را هم من به دست خود حضورا به حضرات آقایان موسوی اردبیلی، خامنه ای، هاشمی، حاج احمد آقا و نخست وزیر در منزل خودم در یک شب با تقاضای آقایان به همه دادم که بعدا شنیده شد فردای همان شب رونوشت نامه دست یکی از نمایندگان مجلس بوده و به وسیله او هم به افراد داده شده، نه نفوذی در کار بوده و نه منافق و لیبرالی واسطه بوده است . و اساسا چرا ما باید اگر مطلبی را حق و وظیفه می‎دانیم از ملتمان کتمان کنیم ؟ البته نقشه های نظامی باید مخفی باشد که به دست دشمن نیفتد.

۶ – با همه این مسائل که اجمالا بدون اعمال فنون دیپلماسی و با صراحت لهجه ای که از خود استاد بزرگوار رهبر انقلاب آموخته ام بیان شد در نامه ای که در تاریخ ‏۶۸/۱/۴ پیرو پیام حضرتعالی به مهاجرین جنگ تحمیلی قبل از حاد شدن مسائل من به حضرتعالی نوشتم، چنین نوشتم :”اینجانب تا حال معتقد بودم که تذکرات و انتقادات من نه فقط موجب تضعیف نظام نمی شود بلکه از نظر اینکه اکثریت مردم را امیدوار ساخته و مسئولین را نیز درصدد رفع نواقص و توجه بیشتر به مسائل می‎سازد، موجب تقویت انقلاب و نظام هم می‎باشد. مع ذلک اگر حضرتعالی تشخیص می‎دهید که این شیوه به مصلحت نیست و موجب تضعیف نظام و انقلاب می‎باشد اینجانب شرعا نظر حضرتعالی را بر نظر خود مقدم می‎دانم و هیچگاه غیر از خیر اسلام و انقلاب را در نظر نداشته ام “. پس من هیچ گاه داعیه مقابله با نظام یا خدای ناکرده مقابله با حضرتعالی را نداشته ام . ضمنا نامه فعلی من مرتجلا نوشته شد و احدی به من القا نکرده و برای احدی هم تا حال آن را نخوانده ام تا مبادا باز به گردن بیت و نفوذ و نفوذی گذاشته شود، و معلوم شود که من حرفهای خودم را می‎زنم نه حرفهای دیگران را; حرف زیاد دارم ولی بیش از این صحیح نیست حضرتعالی را خسته کنم . سلامت و طول عمر و توفیق بیشتر حضرتعالی را از خدای بزرگ مسئلت می‎نمایم . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
‏۲ شوال ۱۴۰۹ مطابق ‏۶۸/۲/۱۸ ‏
حسینعلی منتظری

 منبع : سایت تغییر

نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱٠/٧
 
آئین "گل مالی"؛ ژرفای اندوه لرستانیها در غم حسین(ع)
خرم آباد - خبرگزاری مهر: آئین گل مالی امروز نیز به مانند عاشورای هر سال در لرستان برگزار شد تا بار دیگر عمق و ژرفای اندوه لرستانیها در غم دردانه زهرا (س)در این سنت دیرین تبلور یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، صبح عاشورا در بیشتر شهرهای لرستان با صدای سوزناک "چمریونه" آغاز می شود و همه زمین و زمان بر حادثه ای می گریند که سالهاست سرنا و دهل لرستان را به چمری نواختن خو داده است.

با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غم انگیزی موسوم به نوای "چمریونه" عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیئات عزاداری دعوت می کند.

عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه های محله و "گل مالی" کردن خود گرد آتش می ایستند و شروع به سینه زنی و عزاداری می کنند و در این هنگام صدای فریادها و ناله های "هی روو، هی روو" چنان در خیابان ها و کوچه های شهر می پیچد و نوید حادثه ای غمبار را می دهد که شنیدنش مجالی برای صبر اشک نمی گذارد.

مردم لرستان از اولین دقایق صبح امروز با حضور در تکایا و خیمه های سطح شهر در آئین "گل مالی" شرکت کردند و با گل اندود کردن سر و صورت خود عاشورای حزن انگیز را آغاز کردند.

سنت "گل مالی" در لرستان با گل متبرک به نیت عزاداری امام حسین (ع) هر ساله در روز عاشورا جزو جدا نشدنی عزاداری ایام محرم در این استان است. لرستان هر ساله در عزای امام حسین (ع) رخت سیاه بر تن می کند و این جامه سیاهرنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین می بخشد.

مراسم گل مالی در لرستان دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز "تراش عباس" موسوم است، شروع می شود.

در روز هفتم محرم همه عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سرو صورت و نظافت کامل، لباسهای تمیز می پوشند که این روز را "تراش عباس" می نامند.

از این روز به بعد، عده ای جهت افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم در سطح شهر می پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و احیانا هوا سرد باشد عزادارانی که درگِل می افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند.

به این منظور عده ای در محل دوره افتاده و با خواندن جملاتی از خانه ها تقاضای هیزم می کنند که مردم نیز با کمال میل بسته به نذری که دارند به آنان هیزم می دهند.

در روز تاسوعا نیز عزاداران خاک نرم و مخصوصی بنام گل باغچاله (گل رس) را محیا کرده و در میدانهای بزرگ و کوچک که معمولا با آجر چینی در جلوی خیمه ها و تکیه های شهر درست می شود می ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گل روز عاشورا را محیا می کنند.

با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غم انگیزی موسوم به نوای "چمریونه" عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیئات عزاداری دعوت می کند.

عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه های محله و "گل مالی " کردن خود گرد آتش می ایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری می کنند.

 

همچنین امروز هیئات سینه زنی مناطق مختلف خرم آباد نیز با حضور در سطح شهر، مساجد و تکایا در غم و عزای حسین بن علی (ع) گریستند. برگزاری مراسم علم گردانی و چهل منبری از دیگر آئین هایی بود که امروز در مناطق مختلف خرم آباد برگزار شد.

مراسم علم گردانی در خرم آباد دارای قدمتی دیرینه است و شاید حزن انگیز ترین بخش این آیین را بتوان آخرین مرحله آن که در لرستان که به سنت "طوق اشگس" معروف است دانست.

طوق نمادی است از علم حضرت ابوالفضل (ع) (علمدار کربلا) که در عزاداری های مرسوم در برخی از نقاط استان برافراشته نگه داشته می شود و سنتی موسوم به "علم برداری" یا "علم گردانی" نیز در این زمینه مرسوم است.

علمی که هیئات عزاداری لرستان در طول روز عاشورا در پیشاپیش هیئت خود به حرکت در می آورند تا ظهر عاشورا به وسیله عزاداران حاجتمند حمل شده و در نهایت در پایان ظهر عاشورا به نشانه افتادن علم حضرت عباس (ع) قسمت های مختلف آن از هم جدا می شود که در اصطلاح به این عمل "طوق اشگس" می گویند.

امسال نیز به مانند هر سال با دیدن این مراسم سنتی غمی بزرگ در قلبها ظهور یافت، غمی که شاید عظمت آن را یتوان با یادآوری شهادت علمدار کربلا حضرت عباس (ع) در اذهان تصور کرد.

امروز همچنین نماز ظهر عاشورا در محل مصلی الغدیر خرم آباد، مساجد سطح شهر، حسینه ها و تکایا برگزار شد و عزاداران حسینی به یاد آخرین نماز ابا عبدالله الحسین (ع) نماز ظهر و عصر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

گزارش خبرنگاران مهر از شهرستانهای بروجرد، پلدختر، دورود، ازنا، الیگودرز، کوهدشت، سلسله و دلفان نیز حکایت از برگزاری باشکوه عزاداری امام حسین (ع) در این مناطق دارد.

حسین چراغی
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد. -------------------------------------------------------------------------- نشریه الکترونیکی فردای لرستان افتخار دارد تا اخبار و رویداد های لرستان ، ایران و جهان را در نوع بضاعت خود پوشش دهد. ======================= نشریه الکترونیکی فردای لرستان وابسته به هیچ حزب، جناح و گروه خاصی نیست ونیت آن اطلاع رسانی صحیح و بدور از جنجال های سیاسی می باشد. ======================== امید داریم با اتکای به خدای متعال بتوانیم در راه اعتلای و سر بلندی ایران عزیز و لرستان سر افراز گام های موفق بر داریم.
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :