فردای لرستان
پایگاه اطلاع رسانی فردای لرستان
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: حسین چراغی - ۱۳۸۸/۱۱/۱٢
تونل توحید تهران به عنوان طولانی ترین تونل شهری کشور صبح امروز -دوشنبه- دوازدهم بهمن ماه همزمان با سالگرد ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی به روی شهروندان تهرانی گشوده شد.
   
به گزارش ایرنا، این تونل که کلنگ احداث آن حدود 32 ماه قبل به زمین زده شد، در سه شیفت کاری با سه هزار و 400 کارگر احداث شده و یکی از سریعترین تونل های احداث شده در دنیا به شمار می رود .

سالها بود شهروندان تهرانی چراغ قرمز طولانی میدان توحید و ترافیک ناشی از آن را به عنوان کابوسی در ترددهای شهری می دانستند که حال با احداث و افتتاح تونل توحید، تردد روان پیش روی شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین تونل شهری ایران در شرایطی به روی شهروندان تهرانی گشایش می‌یابد که با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال دو بزرگراه چمران و نواب صفوی، این پروژه دو رشته تونل مجاور هم ( دو قلو ) و هر رشته سه باند رفت و برگشت به طول 2136 متر دارد.

این در حالی است که اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال 1377 بلاتکلیف بود، اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر به اتصال این دو ، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور برای مطالعه و بررسی اتصال این دو بزرگراه کرد، در همین راستا در اواخر سال 1385 پیمانکار انتخاب و در 3/86/29 به طور رسمی عملیات اجرایی پروژه تونل توحید آغاز شد.
با احتساب و برنامه زمان‌بندی شده، پروژه باید در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تکمیل و بهره‌برداری می شد که همین مدت زمان تعیین شده برای انجام این پروژه بزرگ با این موقعیت مکانی و ویژگی‌های استثنایی، یک رکورد کم نظیر در جهان برای کشور است. از ویژگی‌های خاص، مهم و منحصر به فرد این پروژه، باید به تلاقی تونل با خط 2و4 مترو اشاره کرد.

این در شرایطی است که در روند حفاری تونل توحید گاهی با ناپایداری خاک به‌ویژه در شمال میدان توحید مواجه شد که این امر کندی عملیات اجرا را در برداشته و همچنین در طول مسیر حفاری به معارضانی از جمله لوله‌های آب شرب، تاسیسات شهری، رشته‌های متعدد قنات، کانال‌های فاضلاب و غیره برخورد کرده که با تمهیدات لازم و دقت، موانع را رفع و روند اجرا درحال پیشروی است.

برای اجرای این پروژه شش کارگاه اصلی در نقاط مختلف: 1- رمپ شمالی، ابتدای خیابان باقر خان 2- میدان توحید 3- نیایش، بین توحید و آزادی 4- تقاطع خیابان آزادی و توحید 5- میدان جمهوری 6- تقاطع خیابان آذربایجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه کاری در محل مستقر و فعال بودند.
از نکات بارز و قابل اهمیت دیگر، توانمندی فنی و تجربی 3هزار و 400 نفر پرسنل اجرایی در تونل توحید و استفاده از 708 دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن درروند اجرای پروژه است.

در احداث و تجهیزات مورد استفاده در تونل توحید از فناوری و دانش فنی و مهندسی روز بهره گرفته شده که از جمله شامل 70 عدد جت‌فن، 11 اگزوز فن برای تهویه وخروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که درصورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به‌صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و تأمین روشنایی استاندارد و پیش‌بینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل (عدم‌خیرگی )، تعبیه شبکه‌های فاضلاب و همچنین نصب بیش از 3هزار شمع و بیش از 25هزار قطعه بتنی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از گسل‌هاست.

تونل توحید نخستین بزرگراه شمال به جنوب تهران است که دو بزرگراه شهید چمران و شهید نواب صفوی را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

با بهره‌برداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی رفع می‌شود که صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی‌‌های هوا، صوتی و بصری را نیز به دنبال خواهد داشت.
حسین چراغی
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد. -------------------------------------------------------------------------- نشریه الکترونیکی فردای لرستان افتخار دارد تا اخبار و رویداد های لرستان ، ایران و جهان را در نوع بضاعت خود پوشش دهد. ======================= نشریه الکترونیکی فردای لرستان وابسته به هیچ حزب، جناح و گروه خاصی نیست ونیت آن اطلاع رسانی صحیح و بدور از جنجال های سیاسی می باشد. ======================== امید داریم با اتکای به خدای متعال بتوانیم در راه اعتلای و سر بلندی ایران عزیز و لرستان سر افراز گام های موفق بر داریم.
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :